V. AZ ÓVODAI ÉLET TEVÉKENYSÉGFORMÁI
1. JÁTÉK
1.1. Cél
-
•A szabad játékhoz szükséges optimális feltételek megteremtésével a gyermek személyiségének, énképének pozitív alakítása.
-
•A gyermek biztonságérzetének alakítása, megerősítése.
-
•A sajátos nevelési igényű gyermek irányított segítséggel tudjon gyakorló, konstrukciós, didaktikus játékkal játszani, egyszerű szabályjátékokban részt venni és spontán is végezzen játéktevékenységet.
-
•Váljon a játék kreativitást fejlesztő és erősítő, élményt adó tevékenységgé.
1.2. Feladatok
-
•Tapasztalatszerzés lehetőségének és megfelelő élményeknek a biztosítása.
-
•A gyermeki játék önállóságának tiszteletben tartása a szabad játék túlsúlyának érvényesülésével.
-
•Feladattudat, akaraterő, figyelem-koncentráció, emlékezet, kitartás fejlesztése.
-
•A szabad játék objektív feltételeinek biztosítása (nyugodt légkör, megfelelő hely, idő, játék eszközök).
-
•A gyermeki játék önállóságának tiszteletben tartása.
-
•A gyermek igénye esetén együttjátszás, a partneri viszony felvétele.
-
•A játékhoz szükséges optimális feltételek biztosítása, ezek megteremtésével a gyermeki kreativitás kialakulásának elősegítése.
-
•Összefüggő idő biztosítása.
-
•A játékban történő tanulás elősegítése a játék sajátosságainak tiszteletben tartásával.
-
•A gyermek játékának megfigyelése, személyiségének megismerése.
1.3. Az integrációban kiemelt feladataink
-
•Az adekvát játékhasználat elősegítése.
-
•Ha szükséges, egyéni helyzetben tanítjuk a játéktevékenységeket és a játékeszközök használatát. A későbbiekben a gyermek nagyobb önállósággal választhatja meg tevékenységeit, eszközeit.
-
•Közvetett nevelői magatartás, mely fejlesztő hatással lehet a játék fajtáinak megválasztásában, a játék témáinak gazdagításában, a játék folyamatként való átélésében.
1.4. A játék személyiségfejlesztő hatása
A játék a kisgyermek elemi pszichikus szükséglete. A gyermekek egyéni vágyai, ötletei a sokféle játéktevékenység során bontakoznak ki. A játékban a gyermek teljes személyisége fejlődik.
Fejlődik az
-
•észlelés,
-
•a megfigyelő- képesség,
-
•az önkéntes és szándékos figyelem,
-
•az emlékezet és felidézés,
-
•a képzelet,
-
•a gondolkodás,
-
•szellemi aktivitás,
-
•beszédkészség,
-
•problémaérzékenység,
-
•helyzetfelismerő képesség,
-
• a gyerek közel kerül az erkölcsi szokások felismeréséhez, elfogadásához.
Formálódik
-
•erkölcsi ítéletalkotása,
-
•illembeli viselkedése,
-
•udvariassága.
Megjelenik az együttérzés, kibékülés, vigasztalás, kivárás, engesztelés érzése. Kommunikációs kapcsolatteremtő készsége fejlődik. A játék feltételeinek átgondolt kialakítása az óvónő feladata, melynél figyelembe kell vennie a gyerekek életkori, egyéni sajátosságait, fejlődésük jellemzőit, a gyermekcsoport összetételét (fiúk, lányok aránya), a gyermeki játéktevékenység sajátosságait és a környezeti adottságokat.
A kreatív, elmélyült játék ott alakul ki, ahol a gyerekek szabadon dönthetnek, mit, mikor, kivel, hol, mivel, hogyan, mennyi ideig játszanak. Az együttélés alapvető szokásainak kialakítása hozzájárul a nyugodt tevékenykedés megvalósulásához. Jelentőségénél fogva a napirendben is erre kell biztosítani a legtöbb időt. A folyamatos, rugalmas óvodai napirend hosszú, egybefüggő időt ad a gyerekeknek játékra. A gyerekek számára a folyamatos játéklehetőség biztosított óvodába érkezéstől kezdve. A folyamatos étkezés általában 1-2 asztalnál történik, így a többi gyerek játékát nem szakítja meg. A kapkodásmentes, elmélyült játék feltétele, hogy idő legyen az elképzelések megvalósítására. A hosszú, folyamatos játékidő biztosítja a játék kiteljesedését, amely így lesz örömszerző, feszültségoldó, fejlesztő.
Délelőtt és délután azonos játéklehetőségek közül választhatnak a gyerekek. A játék megszakítása miatti feszültség elkerülése érdekében fontos délután a szülők kivárása, türelme.
A játékeszköz sokfélesége, sokszínűsége hozzájárul a gyerekek játékának alakulásához, kibontakoztatják, gazdagítják elképzeléseiket, befolyásolják a gyerekek fejlődését. A színes, esztétikus játékeszköz vonzó a gyerekek számára, tevékenységre motiválja őket. Az óvónő ne akadályozza a gyerekek fantáziájának kibontakozását az eszközök „funkciónak” megfelelő használatához kötésével. Az eszközök használatával kapcsolatos legfőbb szabály, a játékok óvása legyen
Az udvar
állandó játéklehetőségeit az évszaktól függően lehet kihasználni (udvari mászókák, , homokozó). Az időjárásnak megfelelően bővíthetők a kinti lehetőségek: szánkózás, rollerezés, kerékpározás, labdajátékok, különböző mozgásos játékok feltételeinek biztosításával. Az udvar téralakítása, térberendezése akkor a leggazdagabb, ha jó idő esetén a csoportban lévő összes tevékenységi lehetőség feltételei kikerülhetnek, a gyerekek aktuális választásának megfelelően.
Gyakorló játék
leginkább a 3-4 évesekre jellemző, de megtalálható később is. A gyakorló játék során a gyermek, mozgásokat, hangokat ismételget, ez adja számára a játék örömét, így módja van tapasztalatot szerezni az anyagok, eszközök tulajdonságairól. Ezek a játékok segítik a gyermek mozgásának, testsémájának, szem-kéz koordinációjának, dominanciájának, percepciójának, ritmusérzékének, beszédének fejlődését és szociális hatása is van. A gyerek társait ekkor még főként szemléli, az egymás mellett való játékon kívül azonban megjelennek a játékban való kapcsolódások, az egymás iránti érdeklődés.
Az építő-, konstruáló játék
Ennek során a gyerekek létrehoznak, alkotnak valamit. A játék fontos feltétele a sokféle, változatos kész és félkész eszköz. A kisebb gyermekek számára a nagyméretű eszközök biztosítása szükséges, ők főként spontán építenek és leginkább egyedül. A nagyobbaknál már megjelenik a tervezés, az apróbb eszközök előnyben részesítése, az együttműködés, a modell utáni építés, konstruálás és a kész építmény felhasználása. A gyerekek kreatívan használják a legkülönbözőbb félkész eszközöket az alkotáshoz (fa lapok, ágak, kövek…). Homokból is szívesen építenek a gyerekek (télen a csoportszobában, máskor az udvaron) és használják fel ezeket az eszközöket.
A gyerekek játékuk során sokféle matematikai ismeretet, tapasztalatot szereznek, fejlődik kreativitásuk, finommozgásuk, forma-, színészlelésük, tapasztalják a rész-egész viszonyát és alakul társas kapcsolatuk. Az óvónő a megfelelő hely kiválasztásával, az eszközök technikai használatának modellálásával és a fantáziadús, egyéni ötletek megvalósításának támogatásával segítheti a játék fejlesztő hatásának kibontakozását.
A barkácsolás során
a gyerekek különböző anyagok, félkész eszközök felhasználásával játékigényükből fakadó elképzeléseiket valósítják meg. A sokféle eszköz, anyag, a könnyen használható „megmunkáló” eszközök biztosítása felkelti a gyerekek érdeklődését. Fokozza a gyerekek barkácsolási kedvét, ha az óvónő a gyerekek között kezdettől fogva készít eszközt és javítja az elromlott játékokat. Eközben többféle technikai megoldással is megismerkedhetnek a gyerekek.
A szerepjátékban
A szerepjáték főként a szociális, kommunikációs képességek fejlődésén keresztül segíti az egész személyiség fejlődését. A gyerek a felnőtt minta alapján tanul erkölcsi értékeket, együttműködési szabályokat. A játékban adódó természetes társas szituációk során fejlődik kommunikációs képessége, beszéde, alkalmazkodása, önfegyelme, szabálytudata és sokféle ismeretet, tapasztalatot szerez. A gyermek érzelmeit, elképzeléseit, élményeit sajátos módon jeleníti meg. A gyerek a szerepjátékban spontán megnyilvánulásokat produkál, amelyek csak „itt és most” érvényesek. A játékban oldódik a valóság korlátozó szerepe, nem érvényesek a szokványos idői, téri egymásutániságok sem, belső motivációk irányítják, és az érzelmek uralják.
A játék témájának, tartalmának színessége, mélysége akkor fejlődik, ha az óvónő segít a nyugodt hely (kuckók, bekerített játszóhelyek), és a megfelelő kellékek, anyagok (kendő, kalap, fátyol, szoknyák, nagyméretű textilek) biztosításában.
A bábozás, dramatizálás során
a gyermek élményeit eleveníti meg. Kezdetben az óvónő bábozik, az általa nyújtott meseélmény hatására a gyermekek is bábozni kezdenek. Eljátszanak ismert meséket, kitalált szituációkat, amelyek a gyerek fejlődésével egyre bonyolultabbak lesznek. A két óvónő rendszeres együttes bábozása, az óvodában szervezett „ovi bábszínház” (óvónők báboznak, dramatizálnak a gyerekeknek) és a nagyobbak rendszeres színházlátogatása sok élményt nyújt a gyerekeknek. A bábozás és a dramatizálás segíti a gyerekek beszédének, kommunikációs képességének, mozgásának, finommozgásának fejlődését. A fantázia, kreativitás fejlődésére és a társas kapcsolatok alakulására is jó hatású. A dramatikus játék eszközök ösztönzik a gyermekeket fantáziájuk szárnyalására.
Szabályjáték
A szabályjátéknál legfontosabb a szabályhoz való igazodás igénye. Az óvónő ismertesse meg a gyermekeket sokféle mozgásos és értelemfejlesztő szabályjátékkal. A nagyobb gyermekek önállóan is kezdeményezik az ismert játékokat, később maguk is létrehoznak szabályokat, és önállóan alkotnak szabályjátékokat.
Az óvónő feladata a gyerekek fejlettségéhez igazodó játék kiválasztása, együttjátszással a játék megismertetése, a csoportos játékoknál ezek betartására ösztönzés. A sokféle játék során fejlődik a gyerekek mozgása, kitartása, akaratereje, feladattudata, tanulják a siker és a kudarctűrést. Az értelmi képességeket fejlesztő játékok elsősorban az 5-6-7 évesek játékai, használatuk bizonyos szociális és értelmi fejlettséget feltételez.
A fejlődés várható jellemzői az óvodáskor végén
-
• A gyerekek játéka témájában, tartalmában gazdag, színes, elmélyült.
-
•Kitartóan képesek játszani, társaikkal együttműködve.
-
•Játékukat önállóan tervezik, szervezik.
-
•A szerep- és a szabályjátékokon kívül szívesen és önállóan barkácsolnak, báboznak, dramatizálnak.
-
•Természetesen kommunikálnak egymással, bátran, kulturáltan, érthetően beszélnek.
-
•Képességeik széleskörűen fejlődnek.
-
•Ugyanazt a játéktémát képesek több napon keresztül végigvinni
-
•Szerepjátékuk tartalmas, kifejező
-
•Gazdag érzelem és ötletvilág jellemzi őket
-
•Autista gyermeknél nem meghatározható, mivel az autizmus súlyossága, a gyermek mentális képességei és a fejlődési ütem együtt alakítják a képet.
A szülők bevonásának lehetőségei
-
•Élmények nyújtása
-
•Közös játék
-
•Eszközkészítés.
2. MUNKA JELLEGŰ TEVÉKENYSÉGEK
2. 1. Célunk
A gyermeki munka megszerettetésével olyan készségek, tulajdonságok kialakítása, melyek pozitívan befolyásolják a gyermekek közösségi kapcsolatait, kötelességtudatát.
2.2. Feladataink
-
•A munkavégzéshez szükséges készségek, tulajdonságok alakítása.
-
•A baráti, egymást segítő kapcsolatok kialakulásának segítése.
-
•Kötelességtudat és felelősség alakítása.
-
•Cselekvő tapasztalás és cselekvő tanulás.
-
•Saját és mások elismerésére nevelés
-
•A gyermek önmagához mérten fejlesztő értékelése
2.3. Az integrációban kiemelt feladataink
-
•A gyermekek bevonása a szabadon választható, közös tevékenységekbe, ez kiemelt jelentőségű, fejlesztő hatású.
-
•Megteremtjük számukra a lehetőséget, hogy ugyanúgy részt vehessenek a munkajellegű tevékenységben, mint ép társaik, ezzel is növelve önbecsülésüket.
Feladataink részletezése
-
•A személyiségfejlesztés fontos eszközének tartjuk a munka, és a munka jellegű játékos tevékenységeket (önkiszolgálás, segítés a felnőtteknek, gyermekeknek, alkalmi megbízások teljesítése, a környezet, növény- és állatgondozás). E tevékenységeket úgy szervezzük, hogy azonosságot mutassanak a játékkal, melynek révén fontos készségek és képességek, bizonyos tulajdonságok (pl: kitartás, önállóság, felelősségtudat, céltudatosság) alakulnak, fejlődnek, megerősödnek.
-
•A gyermeki munka tudatos pedagógiai szervezést, a gyermekekkel való jó együttműködést és folyamatos pozitív értékelést igényel részünkről.
-
•Óvodásaink munkajellegű tevékenységeiket, melyek a játékból bontakoznak ki, elsősorban önmagukért végzik, majd később már a közösség érdekében is végeznek feladatokat. Kezdetben mi óvónők vagyunk a minták a gyermekek számára, az eszközök használatánál és a munkafázisok sorrendiségének kialakításánál, ill. megismertetésénél.
-
•Folyamatos dicsérettel, buzdítással érjük el, hogy a gyermekekben pozitív viszony alakuljon ki a rendszeres munkavégzéshez, képesek legyenek átélni munkájuk fontosságának szerepét.
-
•Mindhárom korcsoportnál legfontosabb tevékenység az önkiszolgálás, testápolás és öltözködés, étkezés, környezetgondozás.
Munka jellegű tevékenységek
A gyerekek életkori sajátosságai alapján az önkiszolgáló munka kapja a legnagyobb teret az óvodában. A testápolással, az étkezéssel, az öltözködéssel, a környezet rendezésével kapcsolatban a gyerekek rendszeresen végeznek tevékenységeket.
-
•A kisebbek még segítséget igényelnek, a nagyobbak már önállóan tevékenykednek. Az óvónő gondolja át pontosan az önkiszolgáló munkához szükséges feltételeket. (Eszközök, elhelyezésük, használatuk, munkafázisok, folyamat, hely, egyéni idő, felnőtt minta, segítés). Az eszközök rendszeres biztosítása a dajka feladata.
-
•Az önkiszolgálásnál a felnőttek (óvónő, dajka) adjanak mintát az eszközök használatával, a munkafolyamat megvalósításával kapcsolatban. A gyerekek igény szerinti segítése, a türelem, a kellemes légkör, a csoportos helyzetek oldása, az önkéntesség, a hibázás lehetősége hozzájárul, hogy a gyerekek örömmel és természetesen végezzék ezeket a tevékenységeket. Minden gyereknek legyen lehetősége egyéni tempójának megfelelően tevékenykedni, az egyéni, differenciált segítés a felnőttek jó együttműködésével valósulhat meg.
-
•Az óvónő ösztönözze a gyerekeket az önálló tevékenységvégzésre. (pl.: étkezésnél – terítés, töltés, merítés, étkezés után az eszközök elrendezése).
-
•Az önállóság iránti igény korai jelentkezését hagyja kibontakozni az óvónő, segítse a gyereket egyénileg, hogy sikeresen próbálkozhasson a tevékenykedéssel.
-
•A közösségért végzett munka is megjelenik, elsősorban az 5-6-7 éveseknél.
-
•Az önkéntesség biztosítása hozzájárul, hogy a gyerekek szívesen végezzék ezeket a tevékenységeket.
-
•Közösségért végzett munka lehetőségei: étkezés előtt a közösen használt eszközök elhelyezése az asztalon (kancsó, szalvéta), étkezés után ezek elrakása (asztaltörlés, söprés, feltörlés, ünnepek alkalmával terítés).
-
•Ünnepi alkalmakhoz kapcsolódva hasonló feltételekkel, szülők, bevonásával szervezzen az óvónő egyszerű sütést (pl.: karácsony előtt mézeskalácssütés).
-
• Legyen lehetősége a gyereknek alkalmanként a dajka munkájához kapcsolódva a következő tevékenységekre: portörlés, eszközök lemosása, ceruzahegyezés, szalvétavágás, söprés, falevél gereblyézés, homokásás, hólapátolás.
-
•Biztosítjuk a munka jellegű tevékenységekhez a megfelelő gyermek méretű eszközöket, és azokat úgy helyezzük el, hogy a gyermekek önállóan is elő tudják venni.
-
•A gyerekeknek lehetőséget adunk a növények gondozására, az udvari és a kerti munkára.
-
•Az önkiszolgálásnál /óvónő, dajka / mintát adunk az eszközök használatával, a munkafolyamat megvalósításával kapcsolatban. A gyermekek igény szerinti segítése, a türelem, a kellemes légkör, hozzájárul, hogy a gyerekek örömmel és természetesen végezzék ezeket a tevékenységeket.
-
• Minden gyereknek legyen lehetősége egyéni tempójának megfelelően tevékenykedni, az egyéni, differenciált segítés a felnőttek jó együttműködésével valósulhat meg.
-
•Az önállóság iránti igény korai jelentkezését hagyja kibontakozni az óvónő, segítse a gyereket egyénileg, hogy sikeresen próbálkozhasson a tevékenykedéssel.
-
•A reggeli folyamatosan zajlik (1-2 asztalnál).
-
•A gyümölcslé és salátakészítés tevékenységi lehetőségei: zöldségfélék, gyümölcsök darabolása, készítése (vágás, kenés), salátakészítés (darabolás, keverés, ízesítés).
-
•A tevékenységek során a gyerekek környezetükről szerzett ismeretei bővülnek, fejlődik ízlelésük, szaglásuk, finommozgásuk, mennyiségi viszonyokat fedeznek fel.
A fejlődés várható eredménye az óvodáskor végén
-
•A saját igényük kielégítésével kapcsolatos és a játékukhoz kapcsolódó munka jellegű tevékenységeket természetesen végzik.
-
•Örömmel vállalkoznak alkalmi megbízatások teljesítésére.
-
•Felelősséggel vesznek részt a növények, állatok gondozásában.
-
•A gyerekek örömmel, önállóan, igényesen tevékenykednek.
-
•Szívesen segítenek a felnőtteknek és a kisebbeknek.
-
•Kialakul bennük az aktív, együttmunkálkodó, alkotókedv.
-
•A gyermekek a tevékenység közben megtanulják a munkaeszközök használatát, a munkafolyamatokat, fejlődik együttműködésük, feladattudatuk.
-
•Autista gyermeknél nem meghatározható, mivel az autizmus súlyossága, a gyermek mentális képességei és a fejlődési ütem együtt alakítják a képet.
A szülők bevonásának lehetőségei
-
•Közös munkálatok
-
•Közös gyűjtés.
3. A TEVÉKENYSÉGEKBEN MEGVALÓSULÓ TANULÁS
-
"A kisdedóvó intézet nem iskola, minél fogva annak feladata nem is valóságos tanítás:
hanem inkább fejlesztése a testi és lelki tehetségnek és lépcsőzetes előkészítés a valódi iskolára"
-
Ney Ferenc
3. 1. Célunk
-
•Elsődleges az óvodás gyermek kompetenciáinak fejlesztése, képességfejlesztés, a pozitív attitűdök erősítése.
-
•Megfelelő körülmények biztosításával, olyan tanulási tér kialakítása, amely valamennyi pszichikus funkció aktivitását eredményezi.
-
•Az életkori és egyéni sajátosságok figyelembe vételével, a gyermeki személyiség sokoldalú fejlesztése, az iskolai alkalmassághoz szükséges tapasztalatok megszerzésének biztosítása, a részképességek, gondolkodási műveletek fejlesztése, szokások elsajátíttatása.
3.2. Feladataink
-
•Játék- és szabadidőben cselekvő, felfedeztető helyzetek teremtése.
-
•Spontán, szabad tevékenységek lehetőségéhez a megfelelő, tanulást támogató környezet megteremtése, a gyermekek előzetes tapasztalatira, ismereteire építés.
-
•Motoros, perceptuális, verbális, mentális és szociális képességek fejlesztése.
-
•Összefüggések megláttatása, folyamatszemlélet alakítása.
-
•A játékos, önként vállalt tanulási helyzetekben a gyermekekkel való együttműködés - együttes cselekvés élménye által a világ felfedeztetése.
-
•A gyermekek segítése az őket ért információhalmazban való eligazodásban.
3.3. Integrációs feladataink
A tanulási képességet mindig valamennyi kognitív képesség átfogó rendszereként kezeljük, így az SNI gyermek fejlettsége, a kognitív képességek fejlettségétől függ.
-
•Kiemelt feladatunk a már elsajátított ismeretek, jártasságok, készségek (pl.: térbeni, időbeli tájékozódás, formák megnevezése) állandó gyakorlása, illetve az új ismeretekbe való beépítése.
-
•Segítséget adunk, hogy a gyermek megismerje önmagát, kialakuljon reális énképe, testsémája, eligazodjon saját testén, térben, síkban.
-
•Észlelés fejlesztése pontosítása, keresztcsatornák működtetése.
-
•A gondolkodás fejlesztésében a megkülönböztetés, az általánosítás folyamatának segítése, a cselekvésben végrehajtott műveletek gyakorlása, szemléletes gondolkodás elsajátítása a fontos.
-
•A különböző matematikai fogalmak megismertetése és a velük végzett manipulációs folyamatok gyakorlása.
-
•Autista gyermekek tapasztalatokhoz juttatása, a percepció és a gondolkodás integrálása adaptív viselkedési és munkavégzési formák elsajátítattatása, képességfejlesztés a gyermeket körülvevő természeti és társadalmi környezet cselekvésbe ágyazott megismertetése.
-
•Tanulás hatására jöjjenek létre pozitív változások a megismerő tevékenységekben, a kommunikációban, a szociális kapcsolatok szervezésében, ezáltal az egész személyiség fejlődésében.
-
•A pervazív zavarban szenvedő gyermekek esetében a legkorábbi időponttól kezdve szem előtt kell tartanunk a leghosszabb távú fejlesztési célt – a gyermek környezetébe, illetve a társadalomba való felnőttkori beilleszkedésé sének segítését.
A tanulási folyamat lehetséges formái az óvodában
-
•Spontán, játékos tapasztalatszerzés.
-
•Gyermeki kérdésekre adott válaszokon alapuló ismeretszerzés.
-
•Az óvodapedagógus által irányított megfigyelés, tapasztalatszerzés. felfedezés.
-
•Utánzásos minta - és modellkövetés.
-
•Gyakorlati probléma és feladatmegoldás, kreativitás erősítése.
-
•Óvodapedagógus által kezdeményezett cselekvéses tanulás.
A módszertani kultúráltság és szabadság érvényesülésének feltételei
-
•a gyermeki jogok ismerete,
-
•a gyermek szükségleteinek kielégítése,
-
•a gyermekképpel való azonosulás,
-
•a gyermek egyéni képességeinek figyelembe vétele, a képességekhez igazodó műveltségtartalmak közvetítése,
-
•tudatos, tervszerű tanulási folyamat,
-
•a gyermek életében legyen rend és biztonság,
-
•tapasztalatszerzés és kinyilatkoztatás egyensúlya,
-
•értékek közötti válogatás,
-
•tevékenységek folyamata,
-
•műveltté csak művelt ember tehet.
Feladataink részletezése
-
•Az eredményes óvodai tanulás alapjának a kisgyermekkori gondolkodásfejlődés ismeretétét tartjuk. Mindkét forrás, vagyis az érzelmi tapasztalás és a mozgásfejlődés lehetőségeinek megteremtése kiemelt feladat számunkra.
-
•Mindig a gyermek fejlődéséhez és fejlesztésének szándékaihoz igazodó tanulási térben mozgunk. Így válik a gyermek aktívvá és produktívvá.
-
•Az egész nap folyamán lehetőséget teremtünk a problémamegoldó tevékenységek kipróbálására, gyakorlására, ezek kapcsán megfigyeljük, hogy a gyermek hogyan közelíti meg a problémát, hogyan kommunikál, használja-e már a megértett módszert a problémák megoldásában. A visszacsatolásból megtudhatjuk, hogy a gyermek tudja-e alkalmazni képességeit, készségeit, tudását.
-
•Legfontosabb számunkra a gyermek önbizalmának erősítése, így növeljük kitartását és visszatartjuk attól, hogy túl hamar feladja.
-
•Megfelelően segítjük, hogy a gyermek felfedezzen és felismerjen olyan erőket és értékeket, mint a kitartás, képzelőerő, emlékezet.
-
•A játék nyújtotta lehetőségek a gondolkodás fejlesztésében mindegyikünknek ugyanazt jelentik. Így a játék tevékenység és élvezet egyszerre, lehetőség arra, hogy a gyermek együttműködjön másokkal, érveljen, vitázzon, problémákat oldjon meg, kutakodjon. Ezzel elősegítjük, hogy koncepciókat és stratégiákat dolgozzon ki, melyek által fejlődik a gondolkodása, tanulási képességei, logikája, beszédkészsége.
-
•Megfelelő környezetet teremtve, játékba integráltan illetve spontán élethelyzetekhez kapcsolódva próbáljuk az ismereteket átadni. Fontos szempontnak tartjuk az ismeretek átadása során az ok-okozati összefüggések megláttatását és a folyamatok egymásra épültségének hangsúlyozását. A folyamatok minőségét a céllal való azonosulásunk határozza meg.
-
•A gyermekeknek a gondolkodáshoz, a problémák megoldásához, vizsgálódáshoz indítékra, kihívásra van szüksége. Ehhez legfontosabb a támogatottság megéreztetése, mert a biztonságot a gyermek csak belőlünk képes meríteni.
A támogatottság a tanulás folyamatában:
-
•együtt tanulunk a gyermekekkel,
-
•megbízunk a gyermekekben és engedjük, hogy saját maga hozza meg döntéseit,
-
•bátorítjuk a gyermekeket a másokkal való együttműködésre és a megbeszélésre, a cselekvő aktivitásra,
-
•időt adunk a feladat végiggondolásához,
-
•meghallgatjuk, dicsérjük, és tanácsokkal látjuk el a gyermekeket,
-
•fegyelmezett, szorongástól mentes környezetet biztosítunk,
-
•személyre szabott pozitív értékeléssel segítjük kibontakozását.
A hároméves kortól a kötelező óvodába járás ideje alatt az óvodai nevelési folyamat célja, feladata a gyermeki személyiség harmonikus testi és szociális fejlődésének elősegítése.
A sajátos nevelési igényű gyermekek esetében folyamatos, speciális szakemberek segítségével végzett pedagógiai munka mellett érhető csak el a fentiekben leírt fejlettség.
A tanulási folyamat lehetséges területei:
-
1.Gondolkodási készségek a tanulásban:
-
A tanulás a gondolkodási készségeken keresztül fejleszthető a legjobban, meg kell tanítani a gyerekeket arra, hogyan tanuljanak, és megfelelő időt kell biztosítani számukra a tanuláshoz.
-
2.Kérdezés:
-
A kíváncsiság maga alapozza meg a kérdéseket, a kérdéskultúra fejleszthető.
-
3.Egyéni gondolkodásmód:
-
Önkifejezés és egyéni megfogalmazás- az egyén felelősségét és a kreatív válaszokat erősítjük a tanulási folyamatban.
-
4.Kooperatív tanulás:
-
A gyermekek egymástól tanulnak, és egymást tanítják
5. Egyéni készségfejlesztés
A gyerekek használják ki saját gondolkodói és tanulási lehetőségeiket, segítségünkkel létrejönnek azok a kognitív struktúrák, amelyek a tanítást tanulássá alakítják.
Az alapvető mentális készségek (tanulás, emlékezet, rövid - hosszú távú memória, nyelvhasználat) funkciói kihatnak az intelligencia következő formáira:
-
•Nyelvi intelligencia,
-
•Logikai- matematikai intelligencia,
-
•Vizuális-térbeli intelligencia,
-
•Zenei intelligencia,
-
•Testi-mozgási intelligencia,
-
•Interperszonális intelligencia.
4. MOZGÁS
4. 1. Cél
A mozgás megszerettetése, testi képességek, téri tájékozódás, társra figyelés képességének fejlesztése, tanulási zavarok megelőzése.
4. 2. Feladatok
-
•A gyermek mozgásigényének kielégítése, sokféle mozgáslehetőség biztosítása minden gyermek számára.
-
•A testi képességek, a mozgáskultúra fejlesztése
-
•Értelmi képességek (gondolkodás, figyelem, emlékezet, vizuális és auditív észlelés, szem-kéz, szem-láb koordináció, keresztcsatornák) fejlesztése
-
•Szociális képességek (feladattudat, szabálytudat, feladattartás, versenyszellem) fejlesztése
-
•Fizikai képességek (állóképesség, gyorsaság, erő, kitartás, aktivitás)
-
•Verbális fejlesztés
-
•Közösségi nevelés (önuralom, önbizalom, kudarctűrés, másik tisztelete, együttműködés)
-
•Ellenálló képesség alakítása, a szervezet erősítése
-
•Differenciált terheléssel az egyensúlyérzék fejlesztése
-
•A ritmusérzék fejlesztése
-
•A nagymozgás, finommotorikus képességek fejlesztése
-
•A testséma és a helyes testtartás alakítása
-
•Összerendezett, koordinált mozgás kialakítása
-
•Térbeli, időbeli tájékozódó képesség fejlesztése
4.3. Az integrációban kiemelt feladataink:
A mozgás az idegrendszer érését, fejlődését, sérülésének a korrekcióját segíti elő.
-
•A kognitív funkciók fejlesztése, a mozgásos játékok felidézése.
-
•A vizuális memória fejlesztése.
-
•A testrészek és téri irányok megismertetése, térészlelés fejlesztése, szókincsgyarapítás.
-
•A megnevezett, látott és elvégzett cselekvések, mozgások elősegítik a különböző észlelési területek integrációját és a fogalomalkotás fejlődését.
A mozgás tartalma
-
•Szervezett mozgás (mindennapos és nagy testnevelés)
-
•Spontán mozgás
Szervezett mozgások
A gyerekek a szervezett mozgáson mindannyian részt vesznek, a gyerekek és a felnőttek is a mozgásnak megfelelő öltözékben.
Az óvodapedagógus a szervezett mozgás első részében irányított mozgásos játékokat játsszon a gyermekekkel. Ezek a gyermekek korától, fejlettségétől függően lehetnek mozgásutánzó, futó játékok, a nagyobbak esetében egyszerűbb gimnasztika /kézszerrel, zenére/ jellegű mozgások. A játékok jól mozgassák meg a gyerekeket. A mozgáskoordináció, a testséma, a téri tájékozódás fejlődését segítő játékokat válasszon elsősorban az óvónő. A testséma alakításához nélkülözhetetlen a nagyméretű tükör és a jelölő szalag.
Az eszközös mozgásos játékra biztosítsa a legtöbb időt az óvodapedagógus. Úgy rendezze be a teret, hogy sokféle, sokszínű mozgásra legyen lehetősége a gyerekeknek. Vegye figyelembe az egyéni különbségeket a mozgásigény és a mozgásfejlettség terén, adjon lehetőséget a pihenés és a mozgás igény szerinti váltakozására.
A sokféle eszköz közül minden gyerek önállóan választhat, a felnőtt által bemutatott vagy egyéni elképzelése szerinti mozgást végezhet ezeken. A lehetőségek között a gyerekek megoszlanak, így szinte nincs várakozási idő, ezzel az egyéni mozgással töltött idő megnő.
A gyerekek egyéni igény szerint, egyéni tempóban gyakorolhatnak. Az eszközökön való mozgás párhuzamosan zajlik. A pihenésre vágyó gyerekek rövid időre abbahagyhatják a mozgást.
Az eszközös mozgásos játék után, irányított mozgásos szabályjátékkal, dalosjátékkal, különböző versenyjátékkal, tartásjavító, lábboltozat erősítő gyakorlatokkal vagy relaxálással vezeti le az óvodapedagógus a testnevelést.
Az óvodapedagógus a gyerekek fejlettségéhez igazodó mozgásprogram összeállításával, tudatos feltétel alakításával segíti a gyerekek mozgásfejlődését és testi képességeinek alakulását. Hetente egy alkalommal szervezünk lábboltozat erősítő tornát.
Az óvodapedagógus a gyerekek egyéni fejlődési ütemét tartsa tiszteletben, a gyerekeket engedje egyéni módon reagálni, szabadon mozogni szervezett testnevelés alkalmával is. Ne parancsoló, utasító legyen az, hanem természetesen kommunikáló, jó kedvű játszótárs, segítő, ösztönző, ötletadó. Mozgása minta legyen a gyerekek számára.
A felnőttek összehangoltan segítsék az eszközök használatával, s az egymással kapcsolatos szokások kialakítását. Megosztva segítsenek a gyerekeknek, tekintsék át a sokféle mozgáslehetőséget.
A mozgás után bő folyadék felvételre van szüksége a gyerekeknek, ennek biztosítása a dajka feladata.
A sok mozgás eredményeként alakul a gyerekek mozgáspontossága, automatizáltság foka, mozgásbiztonsága. Testi képességei, kitartása, szókincse, szociális képességei fejlődnek.
A gyerekek számára 5 éves kortól lehetőség van a közeli tanuszodában, szervezett, fizetős foglalkozásokon részt venni.
3-4 évesek számára jellemzőek a nagy, lendületes, nem kellően koordinált mozgásformák. Föld közelben mozognak biztonságosan, kedvelt mozgásuk a csúszás, kúszás, mászás. Rövid idejű függésre képesek és talajon, emelt felületen egyensúlyozásra.
4-5 évesek nagymozgásai bővülnek ugrásokkal, gurulóátfordulással, pontosabb szem-kéz, szem-láb koordinációt igénylő gyakorlatokkal, felugrásokkal, célba ugrásokkal, dobásokkal.
A mozgásfejlődéssel szorosan összefüggő testséma és téri tájékozódás fejlődése is intenzívebbé válik. (Testrészek, oldalság, - szalag jelölés, téri tapasztalatok).
5-6-7 éveseknél a nagymozgások koordináltabbá válnak. Képesek a gyerekek finomabb, apró mozgások elvégzésére. A kézfogó izmainak erősítése (eszközfogás, támaszgyakorlatok), a szem-kéz (célba dobások, labdajátékok), szem-láb (lábbal labdavezetés) koordináció fejlődése előtérbe kerül.
Legintenzívebb a térpercepció fejlődése (fogó játékok, dalos játékok).
Szabad mozgások:
A kötetlen, spontán, szabad mozgás feltételeinek biztosítása rendkívül fontos a gyerekek mozgásigényének kielégítése szempontjából. A mozgás az óvodás gyermek természetes megnyilvánulása, az egész óvodai életet, a teljes tevékenységrendszerét átszövi. A mozgásnak a játék mellett, a legnagyobb hatása van a gyerekek személyiségfejlődésére. Ennek megfelelően biztosítani kell minden gyerek számára egész nap folyamán az aktív mozgás, mozgásos játék lehetőségeit.
A csoportszobában alakítunk ki szabad teret a mozgásos játékok számára. Már a 3-4 éveseknek is biztosítunk az óvónő állandóan és időszakosan bevitt eszközökkel lehetőséget különböző mozgásokra. Az eszközök a gyereket mozgásra ösztönzik.
Javasolt eszközök: mini csúszda eleme, hengerek, pad, zsámoly, ugró szekrény, trambulin, bukfenc- szőnyeg, célbadobók (vízszintes, függőleges cél), kockalépegető, tornakarika, ugrálókötél, habtenisz, kugli, ugróiskola, különböző méretű labdák füles labda stb… A gyerekek igényük szerint különböző mozgásokat végezhetnek az eszközökön. A gyerekek a spontán mozgásos játékok során sok mozgás tapasztalatot szereznek. Egyéni differenciálással segítjük a gyerekeket az eszközök adta mozgáslehetőség megismerésében.
Lehetőséget adunk a fokozott mozgásigényű gyerekeknek, hogy bizonyos ideig szabadon mozoghassanak a zsibongóban (futkározás, ugrálás stb...). Ebben az esetben is a felnőtt jelenlétét biztosítjuk.
Az időjárástól függően minden nap biztosítjuk a szabad levegőn való mozgást a gyerekeknek számára. A különböző mászókák, mászásra, kúszásra, csúszásra, egyensúlyozásra, függésre adnak lehetőséget.
Nagy jelentőségűek a hintázó, ringató, pörgő mozgások lehetőségét kínáló eszközök, a lengő-, mérleg hinták, rugós játékok, amelyek a gyerekek által igen kedveltek. Az Ayres terápia hívta fel a figyelmet ezeknek a mozgásoknak az idegrendszer szerveződésére és a gyermek fejlődésére gyakorolt kedvező hatására.
Javasolt eszközök az udvari mozgásos játékokhoz: roller, kerékpár, szánkó.
Az eszközök változatos lehetőségeket biztosítanak egy-egy mozgás gyakorlására
-
•földön- magasabb szeren,
-
•vízszintes- ferde, - függőleges szeren,
-
•széles- keskeny szeren,
-
•nagyobb- kisebb szeren,
-
•kemény- labilis puha szeren.
Mozgás anyagának kiválasztásánál figyelembe vesszük
-
•a gyermek életkorát,
-
•a gyermek fejlettségi szintjét, képességeit,
-
•egyéni szükségleteket.
Fejlődés várható eredménye az óvodáskor végén
-
•A gyerekek szeretnek mozogni, igénylik és örömmel végzik
-
•Ismerik az irányokat, tudnak térben tájékozódni, ritmusérzékük fejlett
-
•Mozgásuk összhangban van kommunikációjukkal.
-
•Mozgásuk biztonságos, kitartó.
-
•Szabálytudatuk alakul.
-
•A gyerekek nagymozgása összerendezett, finommozgásuk fejlett.
-
•Testsémájuk, téri tájékozódásuk kialakult.
-
•Biztonsággal mozognak a vízben.
-
•Autista gyermeknél nem meghatározható, mivel az autizmus súlyossága, a gyermek mentális képességei és a fejlődési ütem együtt alakítják a képet.
Szülők bevonásának lehetőségei
-
•Közös sport versenyek
-
•Programokra kisérés
-
•Testneveléshez és az úszáshoz szükséges felszerelések biztosítása
-
•A testnevelés napján biztosítsa gyermeke időbeli érkezését (8 óra)
5. A KÜLSŐ VILÁG TEVÉKENY MEGISMERÉSE
-
,, Mutassuk meg a világot olyannak amilyen, örömre szabottan minden kényszer nélkül,
hogy az eredmény ne maradjon el.”
Ancsel Éva
5.1. Cél
A környezetre figyelő, környezetvédő, a szűkebb és tágabb természeti és társadalmi környezetben alapvető ismeretet, tapasztalatot elsajátító gyermekek nevelése mely a későbbiek folyamán megalapozza a környezettel való harmonikus együttélést. Ismerjék a szülőföld, a helyi hagyományok, a családi kultúra értékeit és tanulják meg ezek szeretetét, védelmét.
5.2. Feladat
-
•A környezet iránti kíváncsiság felkeltése,
-
•Élmények, tapasztalatok folyamatos biztosítása, rendszerezése,
-
•A környezet higiéniai, esztétikai igényének kialakítása,
-
•A környezet tevékeny megismeréséhez szükséges feltételek biztosítása, új ismeretek nyújtása mélyítése változatos tevékenységeken keresztül,
-
•A gyermekekben a kulturált élet szokásainak viselkedési formáinak érzelmi és erkölcsi viszonyainak megalapozása.
-
•Matematikai tartalmú tapasztalatok szerzése, azok tevékenységekben való alkalmazása.
5.3. Az integrációban kiemelt feladataink
A családdal, társadalmi környezettel, természettel kapcsolatos információk tudatosítása, feldolgozása, rendszerezése.
A gyermekeknél a sérülés-specifikus szempontok figyelembevétele a csoportszobában, a gyermekek által is látogatott helyiségekben-ezzel segítjük a munkafolyamatok problémamentes elsajátítását.
A gyerekek elsősorban a közvetlen környezetükből szerzik tapasztalataikat, ismereteiket. Tevékenységeik során azt is megtapasztalhatják, hogy a környezetet alakítani tudják.
A környezet megismerés tartalmának csoportosítása
Társadalmi környezet
-
Család, tagjai, együtt élésük, óvoda, felnőttek munkája, környezet tárgyai, eszközei, anyagai, színei, lakóhely, közlekedési eszközök, közlekedés szabályai.
Természeti környezet
-
Évszakok, növények, állatok, élőhelyek, élettelen természeti környezet, kőzetek, levegő, víz, környezetvédelem, természetvédelem, a környezetvédelem jeles napjai, környezettudatos vásárlás, szelektív hulladékgyűjtés.
Környezeti anyag kiválasztásánál figyelembe vesszük
-
•a gyerekek fejlettségét,
-
•a környezeti anyag témáját,
-
•jeles napokat,
-
•környezetvédelmi napokat,
-
•a gyermekek élményanyagát.
A környezeti nevelés maga az élet. Sok ismeret és tapasztalatszerzési lehetőség biztosításával, megfelelő felnőtt minta, sok pozitív élmény segítségével alapozható meg. Megvalósítása a játékon keresztül, a gyermeki tevékenységek közbeni tapasztalatszerzésen alapul, a gyerekek spontán érdeklődésére, megismerési vágyra épül. Tevékenykedés útján jön rá a gyermek az összefüggésekre. Az óvónő éreztesse meg a természet szépségét, hangjait, a csendet, a tiszta levegőt. A kirándulás nagyon jó alkalom a természetvédő szokások és magatartásmód megismertetésére. Az óvónő és a többi felnőtt legyen minta az említett szokások alakításához. Pozitív hatású, csak a környezet szeretetét, védelmét hangsúlyozó felnőtti megnyilvánulás, példaadás lehet.
Környezetvédelem jeles napjai
-
•Autómentes világnap (szeptember),
-
•Állatok világnapja (október. 4.),
-
•Víz napja (március. 22.),
-
•Föld napja (április 22.),
-
•Madarak Fák napja (május 10.).
-
•Környezetvédelmi Világnap (július 5.).
Fejlődés várható eredménye az óvodáskor végén
-
• A gyerekek ismerik közvetlen környezetük személyeit, tárgyait, anyagait.
-
•Különbséget tudnak tenni az évszakok között.
-
•Pozitív a viszonyuk a környezethez.
-
•A környezetvédő magatartás szokásai megalapozottak.
-
•Megfigyelőképességük fejlődött.
-
•Ismerik a környezet alapvető mennyiségi, formai, téri viszonyait.
-
•Rácsodálkoznak a természet szépségeire.
-
•A gyermekek ismeretekkel rendelkeznek családtagjaikról.
-
•Tudatosul bennük a napszakok sorrendisége.
-
•Séták, megfigyelések során egyéni tapasztalatokra tesznek szert.
-
•Ismerettel rendelkeznek környezetükben előforduló növényekről .
-
•Természetvédő és szerető magatartás alakul ki bennük.
-
•Szeretnek kísérletezni.
-
•Ismereteket szereznek az állatokról, gondozásukról, hasznukról.
-
•A sajátos nevelési igényű gyermek egyéni képességeinek megfelelően végzi a fenti tevékenységeket.
-
•Autista gyermeknél nem meghatározható, mivel az autizmus súlyossága, a gyermek mentális képességei és a fejlődési ütem együtt alakítják a képet.
Szülők bevonásának lehetőségei
-
•Anyagok gyűjtése,
-
•Növények beszerzése,
-
•Közös munkák szervezése,
-
•Séták, kirándulások tervezése,
-
•Munkahelyi kirándulások megszervezése.
Matematikai tartalmú tapasztalatok szerzése
Cél
A környezet megismertetése során matematikai tartalmú tapasztalatok és ismeretek nyújtása, rendszerezése, tevékenységekben történő alkalmazása.
Feladat
-
•a matematikai érdeklődés felkeltés a környezet tevékeny megismerése közben,
-
•a tárgyak, személyek, jelenségek közötti mennyiségi, minőségi azonosságok, különbségek feltárása,
-
•a számfogalom alapozása, építése,
-
•a geometriai tapasztalatszerzés érzékelés, észlelés fejlesztésével,
-
•problémamegoldó gondolkodás fejlesztése, ok-okozati összefüggések megláttatása, ítéletek alkotása,
-
•az önálló véleményalkotás és döntési képességek fejlődésének elősegítése.
Az integrációban kiemelt feladataink
-
•A gyermek személyiségének, pszichés funkcióinak, képességeinek megismerése és a tanulás folyamatát segítő módszerek eljárások és eszközök biztosítása.
-
•A matematikai nevelés az óvodai nevelés minden területét áthatja, ezért minden élethelyzet alkalmas matematikai ismeretek közvetítésére, átadására.
-
•A gyermekek érdeklődésére építve érzékelés, észlelés útján tevékenységek során valósul meg.
-
•A gyerekek a játék, a környezetben végzett megfigyelések, tevékenységek alkalmával felfedezik a tárgyak, személyek közötti hasonlóságokat, különbözőségeket, megismerik tulajdonságaikat.
-
•Összehasonlítanak, szétválogatnak, sorba rendeznek különböző szempontok szerint.
-
•Becsléssel, párosítással, méréssel tapasztalatot szereznek a relációkkal kapcsolatban.
-
•Az építés, a különböző síkbeli alkotások létrehozása során a gyermekek formafelismerése fejlődik.
-
•A tükörrel való játék, tükör előtti mozgás segíti a téri percepció fejlődését, a testséma kialakulását, mely alapja a téri tájékozódásnak.
-
•Képesek halmazokat tulajdonságuk szerint csoportosítani, sorba rendezni.
-
•Felismerik az alapformákat.
-
•Halmazok elrendezésével képesek több, kevesebb, ugyanannyi létrehozására.
-
•Tízes számkörben számlálnak.
-
•Ismerik, megértik a relációs fogalmakat.
-
•Az irányokat megkülönböztetik, megnevezik.
Eszközök: MINIMAT, papírpénzek, órák, naptárak, gombok, fonalak, építőelemek stb.
Az élő és élettelen lényeket és jelenségeket tulajdonság alapján szétválogatjuk személyi tulajdonságuk alapján, szétválogatjuk őket. A tárgyakat színük, alakjuk, anyaguk, ízük stb…szerint szétválogatjuk, magasságuk, hosszúságuk, tömegük, térfogatuk alapján sorba rendezzük a személyeket nemük, hajuk alapján szétválogatjuk, súlyuk, testmagasságuk alapján sorba rendezzük.
Fejlődés várható jellemzői óvodáskor végére
-
•Képes ismert tulajdonságok szerint válogatni, formába rendezni, kiegészíteni.
-
•Az összehasonlítást szóban is kifejezi.
-
•Érti és használja a mennyiségekkel kapcsolatos összefüggéseket.
-
•Össze tud mérni halmazt párosítással, különböző színek, formák, nagyságok esetén is.
-
•Létrehoz többet, kevesebbet, ugyanannyit.
-
•Azonosítani tud egyező alakú tárgyakat és síkbeli alakzatokat.
-
•Másolással képes megépíteni térbeli és síkbeli alakzatokat.
-
•Ismerje a térbeli relációkat.
-
•Képes halmazokat tulajdonságuk szerint csoportosítani, sorba rendezni.
-
•Felismeri az alapformákat.
-
•Tízes számkörben számlál.
-
•Ismeri, megérti a relációs fogalmakat.
-
•Az irányokat megkülönbözteti, megnevezi.
-
•Autista gyermeknél nem meghatározható, mivel az autizmus súlyossága, a gyermek mentális képességei és a fejlődési ütem együtt alakítják a képet.
Szülők bevonásának a lehetőségei
-
•gyűjtsenek különböző eszközöket (pl.: kavicsokat, kagylókat, terméseket).
-
•társasjátékok.
-
•képesség fejlesztő lapok másolása.
6. ÉNEK-ZENE, ÉNEKES JÁTÉK, TÁNC
-
Arra a kérdésre, hogy mikor kezdõdjék a gyermek zenei nevelése, azt találtam felelni
kilenc hónappal a születése elõtt.
Az anya nemcsak a testét adja gyermekének,
Lelkét is magából építi fel.”
-
(Kodály Zoltán)
6.1. Cél
Hagyományápoló, énekelni, játszani, zenét hallgatni tudó és szerető gyermeki személyiség megalapozása.
6.2. Feladat
-
•A környezet hangjainak megfigyeltetése,
-
•A gyermek zenei kreativitásának fejlesztése,
-
•A gyerekek zenei érdeklődésének felkeltése, fenntartás,
-
•A közös éneklés, a közös játék örömének megéreztetése,
-
•Zenei hallás, ritmusérzék megalapozása, fejlesztése,
-
•Örömteli mozgás alakítása a néptánc elemeivel,
-
•Igényes zenehallgatás,(komolyzene, válogatott kortárs művészek alkotásai)
-
•Zenei ízlésének formálása, esztétikai fogékonyságának fejlesztése,
-
•Közös énekléssel, játékkal elősegíteni a gyerekek zenei hallásának, ritmusérzékének fejlődését.
6. 3. Az integrációban kiemelt feladataink
-
•A zenei alapképességek elsajátítatása, az éneklés, a dalos játékok eljátszása, mondókázás.
-
•A ritmus és az egyenletes lüktetés, a ritmusalkotás, tempóbeli és dinamikai ellentétek, illetve fokozatos átmenetek kivitelezésének változatos gyakorolása.
-
•Mozgásos és hangszeres előadások szervezése (csörgőket, dobokat és más ritmushangszereket készítünk).
3-4 évesek
-
számára rövid mondókkal, dalokkal, valamint egyszerű játékos mozdulatokkal kísért dalos játékokkal ismertetjük meg a gyerekeket.
-
A mondókák az ismétlődő mozdulatok, az érintés, a testközelség, a felnőtthöz való kötődés miatt rendkívül közel állnak a gyerekekhez. Az ölbeli, arc, kéz, ujj játékok, a lovagoltatók, hintáztatók az óvodakezdéskor hozzájárulhatnak a gyermekben a szeretet, a biztonságérzet és az empátia kialakulásában.
-
A mondókák, dalok ritmusához kötődő mozgásokat, mozdulatokat a gyerek közvetlenül tapasztalja a felnőttel való együttjátszás során.
-
Az óvónő a mindennapokban sokat énekeljen, és teremtsen alkalmat a gyerekek közös éneklésére, játékára. Különböző mozdulatokkal érzékeljék a gyerekek az egyenletes lüktetést. Tapasztalják meg a csendet és a környezet hangjait. A halk-hangos beszéd, mondókázás, éneklés közötti különbséget érzékeljék, gyakorolják.
4-5 évesek
-
mondókákat, kiszámolókat (6-7) és dalos játékokat (14-18) ismerjenek meg. A gyerekek az egyenletes lüktetés mellett a mondókák, dalok ritmusának érzékeltetését is gyakorolják különböző mozdulatokkal.
-
Megismerkednek a csigavonal, hullámvonal és a szerepcserére épülő párválasztó játékokkal továbbá a halk- hangos mellett a magas-mély, a lassú-gyors, mondókázással, énekléssel. Megismerkednek a hangszerekkel (dob, cintányér, csukló csörgő, triangulum).
5-6-7 évesek
-
mondókákat, csúfolókat, nyelvtörőket, kiszámolókat (7-8) és változatos mozgás és térformán alapuló dalos játékokat (16-18) valamint alkalmi dalokat (4-5) ismerjenek meg.
-
A dalos játékok párcserés, kapus, hidas, sorgyarapító, játékok és olyanok, amelyekhez egyszerű táncos lépések tartoznak.
-
A gyerekeknek lehetősége van az egyenletes lüktetés és a ritmus összekapcsolásának gyakorlására.
-
Zenei hallásuk fejlődését szolgálja a dallamfelismerés, a dallambújtatás játékos gyakorlása.
A zenei anyag kiválasztásánál figyelembe vesszük
-
•a gyerekek fejlettségét,
-
•a zenei anyag témáját,
-
•az aktualitásokat,
-
•hangkészletet és a szöveg terjedelmét,
-
•mozgást és térformákat,
-
•a csoport összetételét, fiúk számára mozgásos, erőfitogtató, fogó játékokat.
Az óvodában felhasznált zenei anyag nagyban befolyásolja a gyerekek ízlésének alakulását. Törekszünk arra, hogy a magyar népi gyermekjátékokból, a népdalokból, igényes kortárs művekből válasszuk ki a gyerekek számára a zenei anyagot.
A fejlődés várható jellemzői az óvodáskor végén
-
•Sok mondókát, dalt, dalos játékot ismernek a gyerekek.
-
•Örömmel énekelnek egyedül és közösen.
-
•Szeretik a zenét, szívesen kísérik tánclépésekkel is
-
•Érzik a mondókáknál, daloknál az egyenletes lüktetést és a ritmust.
-
•Ismerik szűkebb, tágabb környezetük hangjelenségeit, képesek azokat egymástól megkülönböztetni
-
•Megjelenik játékos zenei és mozgásos alkotókedvük.
-
•A sajátos nevelési igényű gyermek egyéni képességeinek megfelelően végzi a fent leírtakat.
-
•Autista gyermeknél nem meghatározható, mivel az autizmus súlyossága, a gyermek mentális képességei és a fejlődési ütem együtt alakítják a képet.
Szülők bevonásának lehetőségei
-
•Lemezek kazetták biztosítása,
-
•Táncházon való részvétel és anyagi támogatása,
-
•Közös éneklés, játék,
-
•Eszköz, hangszerkészítés.
7. RAJZOLÁS, FESTÉS, MINTÁZÁS, KÉZI MUNKA
7.1. Cél
-
•Vizuális kultúra elemeinek megalapozása, megismertetése.
-
•Olyan gyermek formálása, aki igényli az esztétikumot, s azt elfogadja.
-
•Szépet hoz létre, és a környezet esztétikus átalakítására képes.
-
•A gyermeki alkotás s belső képek gazdagítására épüljön.
7.2. Feladat
-
•A gyermekben formáljuk a vizuális alkotáshoz, a befogadáshoz szükséges készségeket,
-
•Rajzolás, festés, mintázás, építés, képalakítás a kézimunka különböző fajtáinak, valamint a népi kismesterségek megismertetése,
-
•Tér-forma-szín képzeteinek gazdagodásával, problémamegoldó képességük, akaratuk, kitartásuk fejlesztése,
-
•A képi kifejezőképesség alakulásának segítése,
-
•Élmény és fantázia világuk megalapozása,
-
•Különböző anyagokkal, egyszerű munkafogásokkal való megismertetés,
-
•Szín és forma világ gazdagítása,
-
•Környezetesztétika fogalmával, gyakorlatával való megismertetés, az esztétikai élmények befogadása,
-
•Alakuljon kézügyességük, vizuális alkotó készségük és esztétikai igényük a múlt, a jelen értékei iránt
-
•Saját nevelést igénylő gyermekek esetén, a gyermek képességeinek és készségeinek adta lehetőségeivel vegyen részt a közös tartalmú kooperatív tevékenységekben.
-
•Önkifejezésre való igény kialakítása.
7. 3. Az integrációban kiemelt feladataink
-
•A vizuális kommunikációs képességek - az ábraolvasás és ábrázolás, vagyis a forma- és színlátás, méretlátás, térlátás, a téri tájékozódás, a forma, szín, méret és a tér, képi megismertetése.
-
•Lehetőség megteremtése, az élmények, észlelések tevékeny létrehozásának, változatos újra alkotásának.
-
•Minél többféle képi kifejezésmód, technika megismertetése.
-
•Önkifejezési eszközök lehetőségének biztosítása.
A gyerekek alkotó tevékenységéhez szükséges feltételek biztosítása
-
•A gyerekek alkotó tevékenységéhez szükséges feltételek biztosítása az óvónő feladata.
-
•A tevékenység sokféle anyagot, eszközt igényel, melynek összegyűjtéséhez a gyerekek és szülők segítségét is kérheti (különböző minőségű papírok, textilek, dugók, dobozok).
-
•Fontos a jó minőségű, a gyerekek által könnyen megfogható, használható eszközök biztosítása. Az eszközök kiválasztásánál az óvónő vegye figyelembe a gyerekek életkori és egyéni sajátosságait. Ennek megfelelően a kisebbek számára vastag eszközöket és nagyméretű felületeket kell biztosítani. Minden csoportban legyenek balkezes eszközök is.
-
•Az eszközök, anyagok elhelyezése nyitott polcokon, kosarakban és más tárolókban történik, hogy a gyerekek könnyen elő tudják venni ezeket.
-
•Az elkészült alkotások tárolására egyéni irattartókat biztosítunk ahová a gyermekek önállóan elhelyezhetik műveiket.
-
•Az alkotó tevékenységhez csendes, nyugodt helyen lévő kerek asztal áll rendelkezésre. Előnye, hogy az eszközöket a gyerekek könnyen elhelyezhetik és elérhetik, karjuk szabadon mozoghat, egymást nem zavarják meg.
-
•A rajzolás, mintázás, kézimunka tevékenységeit a gyerekek a nap folyamán önállóan választhatják, és annyi időt tölthetnek vele, amennyihez kedvük van.
-
•A gyerekek környezetükből spontán és az óvónő által szervezett megfigyelések során sokféle ismeretet, élményt szereznek, melyek alkotásra késztetik őket.
-
•Kötetlen légkörben a gyermekek szívesen tevékenykednek, alkotnak. Az óvónő együtt örüljön a gyermekekkel felfedezéseiknek és egyéni megoldásaiknak.
-
•Az ábrázoló tevékenység fejlődését úgy segítheti az óvónő, hogy hagyja, a gyerek a saját szintjén, a saját elgondolásai szerint, a saját élményeit alkossa meg. Csak akkor segítsen, ha elakad vagy kéri a segítséget.
-
•A tevékenység a lényeg, nem az elkészült „mű”. A legfontosabb, hogy a gyerek örömmel tevékenykedjen, újra és újra legyen igénye alkotni és próbálja megvalósítani elképzeléseit.
Életkor szerinti tevékenységek
3-4 éves
-
•Firka,
-
•Képalakítás különféle technikával,
-
•Plasztikai alakítás,
-
•Egyszerű barkácsolás, építés.
Gyerekeknek is biztosítson az óvónő sokféle anyagot, eszközt, hogy a nap folyamán bármikor használhassák ezeket. Az óvónő teremtsen a gyerekek számára szabad karcoló, firkáló, mázoló lehetőségeket. Ehhez vízszintes és függőleges nagy felületeket, vastag krétát, ecsetet, ceruzát, botokat biztosítson, mert a gyerekek keze ekkor még nem képes vékony eszközök helyes fogására.
A firka korszakában a gyerekeknek nem szándékuk téma ábrázolása. A felnőttek kérdéseikkel ne erőszakolják rá a gyerekekre a téma megnevezését.
Az óvodapedagógus biztosítsa, hogy a gyerekek többféle plasztikus anyaggal is tevékenykedhessenek. Agyag formálhatóságával, gyurkálásuk, sodrásuk, gömbölyítésük, mélyítésük, vágásuk, karcolásuk közben ismerkednek a gyerekek. Az óvónő ismertesse meg a gyerekeket a formázás eszközeinek használatával (kés, kiszúró forma, sodrófa) a nyomat készítés és a díszítés technikáival (termények, pálcikák, különböző felületű, formájú eszközök).
Afelnőtt kreativitása, a gyerekek tevékenységéért való lelkesedése, öröme ösztönzőleg hat az ábrázoló tevékenységek iránti érdeklődésre.
4-5 évesek
-
•Ábrázolási tevékenysége tovább bővül anyag, eszköz, technika tekintetében és fejlődik a figuratívítás,
-
•Az óvodapedagógus sok élmény biztosításával hozzájárulhat az ábrázolási témák gazdagodásához,
-
•Megjelenik a szándékos képalakítás,
-
•Az emberábrázolás,
-
•Rajzaik színesednek,
-
•Megjelenik a gyöngy, vonal, textil, termések feldolgozása,
-
•Segítséggel hajtogatnak,
-
•Változatos technikákat alkalmaznak (pl. lenyomatok, szövés, fonás),
-
•Megjelennek a mesék szereplői,
-
•Élményeik,
-
•Elképzelt személyek.
5-6-7 évesek
-
•Gyermeknél a figuratívítás előtérbe kerül. Az egyéni alkotások képi, plasztikai és tárgykészítési formában is megjelennek.
-
•Egyre több vékony eszközt használnak (ceruza, ecset).
-
•Az óvónő bonyolultabb, fejlettebb finommozgást igénylő technikákkal ismerteti meg a gyerekeket (batikolás, szövés, fonás, varrás).
-
•A gyerekek téma ábrázolása tovább bővül, emberek, állatok, mesék megformálásával, ajándékok készítésével.
-
•Különbség tapasztalható a fiúk és a lányok témaválasztásában és ábrázolási technika iránti érdeklődésében. Vegye figyelembe ezt az óvónő és a fiúk számára is, biztosítson vonzó tevékenységi lehetőségeket.
-
•Az óvónő mértékletes és kreatív segítése következtében a gyerekek képalkotásai egyediek, plasztikai munkái eredetiek, aprólékosan megformáltak lesznek. A valóság egyedi ábrázolásában a forma, az arányok, a színek, a térelrendezés alkotása fejlett.
-
•A gyerekek szívesen végzik a tevékenységeket, fejlődik finommozgásuk, vizuális képességeik, ismereteik a környezet tárgyairól, anyagairól, azok tulajdonságairól, kreatív, fantáziadús alkotásokat hoznak létre.
-
•Az ábrázoló tevékenységek iránt kevés érdeklődést mutató gyermekeket az óvónő érdekes témával, eszközzel, technikával igyekezzen motiválni. A gyermekek alapos ismerete szükséges ahhoz, hogy az óvónő a gyermek érdeklődését fel tudja kelteni.
A fejlődés várható jellemzői az óvodáskor végén
-
•Kialakul az egyéni látásmód, a sajátos alkotási forma,
-
•Örülnek a közösen elkészített kompozíciónak, egyéni alkotásaiknak,
-
•Építésben, téralakításban közösen is vesznek részt,
-
•Megbecsülik saját és mások munkáját,
-
•A gyermekek sokféle ábrázolási technikát ismernek, szeretnek alkotni,
-
•A különböző anyagok tulajdonságairól, alakíthatóságáról széleskörű tapasztalataik, ismereteik vannak,
-
•Képi és plasztikai alkotásaikra a téma gazdagság a jellemző,
-
•Képi és plasztikus alkotásaik részletezőek, térelrendezésük komponált, színviláguk gazdag, egyedi,
-
•Vizuális észlelésük, finommozgásuk fejlet,
-
•Az alkotásokról tudnak beszélgetni, megfogalmazzák érzéseiket,
-
•A megerősítő környezetben a gyermek jókedvvel, szívesen alkot. Nyitottsága magabiztossága alkotásra, készteti. Tevékenységének, alkotó munkájának eredményei a személyiségének fejlődését tükrözik.
-
•A sajátos nevelési igényű gyermek egyéni képességeinek megfelelően végzi az itt leírtakat.
-
•Autista gyermeknél nem meghatározható, mivel az autizmus súlyossága, a gyermek mentális képességei és a fejlődési ütem együtt alakítják a képet
A szülők bevonásának lehetőségei
-
•Csoportszoba közös szépítése,
-
•Képek, könyvek gyűjtése,
-
•Kincsek gyűjtése,
-
•Közös barkácsolás.
8. VERS-MESE
A vers-mese a gyermek érzelmi, értelmi, erkölcsi fejlődésének és fejlesztésének egyik legfőbb segítője.
8.1. Cél
Az irodalom iránt érdeklődő, igényesen válogató, majdan szívesen olvasó, színházat látogató, egyértelműen kommunikáló személyiség megalapozása.
8.2. Feladat
-
•Mondókák, mesék megszerettetése.
-
•Irodalmi élmény nyújtásával, ízlésformálás.
-
•Váljanak az irodalmi élmények érzékeny, aktív befogadójává.
-
•A változatos irodalmi élmények nyújtásával a vágy felébresztése a könyv- könyvtár és a színház iránt
-
•Kreativitás fejlesztése (saját vers alkotása, annak mozgással és /vagy ábrázolással történő kifejezése)
8. 3. Az integrációban kiemelt feladataink
Az anyanyelv használata áthatja az óvoda egész napi életét, ezért az anyanyelvi nevelés nem tekinthető kizárólag a foglalkozásokon megvalósítandó feladatnak.
-
•A beszédkedv fokozása.
-
•A beszédfantázia, szókincs bővítése.
-
•A helyes ejtés, beszédautomatizmus, tiszta beszédhallás elsajátítása.
-
•Helyes légzés, artikuláció, tempó, ritmus hangsúly hanglejtés kialakítása.
-
•Nyelvtanilag helyes beszéd, kifejezőkészség alakítása.
-
•Az utánzásra késztető példaértékű pedagógiai bemutatás.
-
•A gyermekek irodalmi tevékenykedtetése.
-
•A beszédszervek ügyesítése, beszédindítás elősegítése, a beszédhallás, az auditív ritmus, az auditív emlékezet, verbális emlékezet, grammatika, szóismeret mondat- és szövegalkotás,
-
•Nonverbális eszközök használata.
-
•Tevékenység, manipuláció, eszközhasználat, játék, ábrázolás közben is ösztönözzük beszédre a gyermeket.
3-4 évesek számára rövid, ritmikus népi mondókákat, verseket /10-12/ gyűjtünk össze. A mesék /10-16 / rövid, egyszerű cselekményű állatmesék legyenek, amelyekben visszatérő, ismétlődő fordulatok vannak.
4-5 évesek számára a népi mondókákon /6-8 / kívül rövid, humoros, ritmikus verset /6-8 / is választunk. A mesék szerkezete összetettebb lehet. Népmesék, állatmesék és modern mesék is kerülnek az összeállításba.
5-6-7 évesek irodalmi anyagát a népi mondókákon, kiszámolókon /8-10/ kívül, bővítjük nyelvtörőkkel és találós kérdésekkel. Kissé hosszabb vidám, tréfás versek /15-20 / egészítsék ki ezeket. A mesék /18-25 / cselekménye összetett, több szálon futó lehet. A hosszabb népmesék, a klasszikus tündérmesék, a tréfás mesék mellett, modern mesék és folytatásos történetek is kerülnek az összeállításba.
Vegyes csoportban a gyerekek kor szerinti arányához igazodva állítjuk össze az anyagot.
Az irodalmi anyag kiválasztásánál figyelembe vesszük
-
•a gyerekek fejlettségét,
-
•ennek megfelelően a mondókák, versek ritmikusságát,
-
•a mese cselekményszövésének bonyolultságát és az aktualitást,
-
•a népi és a művészi értékű irodalmi alkotások közül választunk.
A fejlődés várható jellemzői
-
•Szívesen mondanak verseket, mondókákat, sokat ismernek,
-
•Szeretik a mesét,
-
•Szívesen báboznak, dramatizálnak ismert meséket és kitalált történeteket,
-
•Kialakul igényük a mesehallgatásra,
-
•Tudnak történeteket, mesét befejezni,
-
•Saját albumokat, mesekönyveket készítenek,
-
•A sajátos nevelési igényű gyermekek egyéni képességeiknek megfelelően végzik a fent említetteket.
-
•Autista gyermeknél nem meghatározható, mivel az autizmus súlyossága, a gyermek mentális képességei és a fejlődési ütem együtt alakítják a képet
Szülők bevonásának lehetőségei
-
•Irodalmi alkotások gyűjtése,
-
•Bábok szemléltető eszközök készítése,
-
•Könyvek ajánlása,
-
•Színházi részvétel, anyagi támogatás,
-
•Cd-k, könyvek biztosítása,
-
•Programajánlatok, jegyek beszerzése.
9. ÓVODA-ISKOLA ÁTMENET SEGÍTÉSE
Átmenetnek nevezünk az egyén életében bekövetkezett minden olyan változást, amely a megszokott szocializációs térből való kimozdulást eredményezi. Ez a feladat folyamat jellegű amelyben a gyermek óvodába lépésével belép a lassú átmenetnek abba az állapotába, amelyben az óvodásból iskolássá érik. Az iskolakezdéshez testi, lelki és szociális érettség megléte szükséges.
Nevelési elveink
-
•Figyelembe vesszük a gyermek belső érési folyamatait.
-
•Játékba integráljuk a fejlesztést és a nevelés többi eszközét is.
-
•Nem engedünk az iskolai nyomásnak, egészséges, kiegyensúlyozott, boldog gyerekkort kívánunk biztosítani a ránk bízott gyermekeknek.
-
•Az óvodai tanulás célja a képességek fejlesztése, melyek közül mind ugyanolyan fontos, nem alárendelhető egymásnak.
-
•Biztosítjuk a gyermek lételemét jelentő mozgástevékenységekhez a szükséges teret, időt, napirendet.
-
•A gyermek tudásvágyának kielégítése során gondoskodunk a fogalmak tartalommal történő megtöltéséről.
-
•Az érdekestől haladunk fokozatosan a szükséges felé.
-
•Erősítjük a gyermek törekvéseit a világ megismerésére, ösztönözzük a kérdés feltevéseket. A válaszoknál figyelemmel vagyunk a gyermeki világkép, gondolkodás életkori sajátosságaira.
-
•A szociális funkciók gyakorlása közben abból indulunk ki, hogy a kialakított képességek akkor tudnak felszínre kerülni, ha a gyermek társas kapcsolatai is fejlettek.
Az iskolára alkalmassá tételben kompetens az óvodapedagógus, segítő a szülő. A rugalmas beiskolázás az életkor figyelembevétele mellett lehetőséget ad a fejlettség szerinti iskolakezdésre. Szülők előkészítő munkáját támogatjuk a szülői értekezlet, egyéni beszélgetések keretében. Segítjük a családokat az iskolára késszé tétel feladatainak megvalósításában. Segítünk abban, hogy minél több információt kapjanak az iskolákról.
Kapcsolattartásunk feladatai
-
•Szorosabb kontaktus kiépítése a környező iskolákkal.
-
•Hospitálás egymásnál, egymás módszereinek, követelményeinek megismerése.
-
•Egymás alapdokumentumainak áttekintése, az iskola alapozó szakaszának megismerése.
-
•Többszöri közös program, beszélgetés szervezése.
-
•Iskolai látogatás a nagycsoportosokkal.
-
•Az iskolába került gyermekek nyomon követése bemutató óra alkalmával.
-
•Meggyőződés az óvoda- iskola átmenet sikerességéről.
Iskolássá csak az iskola által válhat a gyermek!
Célunk, hogy a gyermekek tudásvággyal telve, kíváncsian, örömmel menjenek szeptember első napján az iskolába, ahol szeretettel várja őket az ismerős tanító néni a korábban már megismert iskolai környezetben.
-
•A nagycsoportosok különböző események kapcsán többször is elmennek az iskolába, s a tanító nénik is több ízben ellátogatnak hozzájuk, az óvodába.
-
•Az elsősök szeptemberben visszajönnek volt óvodájukba, hogy élményeiket elmesélhessék a többi gyereknek és a volt óvó nénijüknek.
-
•Az ősz folyamán az óvó nénik meglátogatják az ügyes és okos elsősöket, hogy azok büszkélkedhessenek frissen szerzett tudásukkal.
-
•Az iskolák és óvodák pedagógusai minden évben közös előadáson vesznek részt, aminek a témája mindenki számára hasznos ismereteket nyújt.
-
•Szülői értekezletre hívjuk a tanítónőket, ismertetőket adunk a fontosabb programokról, konzultációkat szervezünk, ismerkedünk egymás programjával.
-
•Iskola összekötő biztosítja a folyamatosságot, a környező négy iskolával.